Boracay Update

Hej alla julfirande svenskar!

Har i Boracay pa Filippinerna har vi det underbart.
Bor 2 min fran en av varldens finaste strander, dar vi i over 30-gradig varme ligger och steker om dagarna.
Life is good =)

Vi ater och dricker gott pa mysiga restauranger langs strandpromenaden, och tar harliga massager som inte kostar nanting.
Allting ar sjukt billigt och vi stortrivs!
Ett riktigt paradis =)

Vill passa pa att onska er alla GOTT NYTT AR!!

Hoppas ni far ett underbart nyarsfirande hemma i kylan =)

Kramar fran Julia. 

Dan före dopparedan..


GOD JUL

Då var det alltså den 23 december, dagen före julafton. Jag känner fortfarande inte julstämningen här i Taiwan, jag försöker verkligen genom att lyssna på julsånger dagarna i ända och kollar på Sunes Jul. Börjar nu längta hem, såhär i juletider. Men nu är det bara 3 veckor kvar här, sen kommer jag hem=) Vi har bokat en julmiddag på en västerländsk restaurang, där vi ska bli serverade 3-rätter middag med kalkon.

Den senaste veckan har gått väldigt fort, och här kommer mina dagar i bild och text.

Torsdag. Vi åkte hem till min taiwanesiska klasskompis Ian för att intervjua hans pappa för ett projekt i skolan där vi skulle intervjua en entreprenör, här en körskola.



Fortsatte kvällen med Farewell Party.


Fr. vänster: Julius, Sebastian, jag, Thomas & Adam.

Fredag. Vi klev upp och satte oss på en 5 timmars lång bussresa upp till Taipei, ett kallt 10-gradigt Taipei. Checkade in hemma hos Bindus brors frus syster. Tog oss ut i Taipei's nattliv, men vi var alldeles för trötta och åkte hem tidigt.

Lördag. De andra valde att gå på sightseeing medan jag som redan varit här förut valde att ta mig ut på shoppingmaraton. Några timmar senare, med trötta ben och X antal påsar i händerna mötte jag upp alla andra för middag. Kvällen avslutades med ännu mer shopping på den största nattmarknaden i landet, Shilin Night Market. Fick även uppleva en jordbävning.



Söndag. Väckarklockan ringde 04.40 och vi gick upp för att ta oss till Taipei Fubon Maraton.


Trötta löpare med supporters som var redo att ta sig an 10, 21 respektive 42 km.


Det var riktigt mäktigt, över 20.000 löpare. Jag rös i hela kroppen och kände mig redo för att ännu en gång ställa mig på startlinjen för Vasaloppet. Alla tog sig i mål och vi hejade på!


Tog bussen tillbaka till varma Kaohsiung efter en toppenhelg!

Måndag. Vi hade efter skoldagen avskedsmiddag för Sebastian som nu är påväg hem till Tyskland.


Nu i veckan har jag haft ett par presentationer i skolan, för att avsluta ännu några kurser.

Idag onsdag. Dagen före julafton. Sitter och skriver klart ett arbete, tvättar, måste ta tag i julstädning av mitt rum, ner till stan och handla julklappar.

Om jag inte hinner uppdatera bloggen innan fredag så åker jag till Boracay i Filippinerna en vecka!

Från mig i Taiwan önskar jag er alla en GOD SVENSK JUL =)


Exakt en månad kvar till hemresa

14 december idag, 10 dagar till julafton och exakt en månad kvar till hemresa. En sista månad ska avnjutas i detta fantastiska land långt borta från mitt vardagliga liv.
En höst som har gått otroligt fort, och som har kantats av otaliga äventyr, resor, roliga upptåg och fester.
Många nya kompisar från alla världens hörn har jag bekantat mig med, och när jag om en månad sätter mig på flygplanet hem kommer jag med gråten i halsen ha insikt om att ännu ett kapitel i mitt liv har avslutats.
Fram tills dess ska jag fortsätta att ha otroligt kul =)

Idag när jag gick till skolan blev jag vittne till ett inbrott, ett ap-inbrott i det taiwanesiska huset bredvid vårt. En lycklig apa tog sin in i rummet och lyckades greppa åt sig en godbit!


Nere på skolan var det något juljippo och jag var såklart tvungen att föreviga detta med dessa uppklädda tjejer



Helgen har bestått av karaoke-fest, bowling, fotbollsmatch, lunch på IKEA, luciafest med glögg och pepparkakor, bio och en massa annat skoj!





Nu ska vi sätta oss på mopparna och åka in till stan för sushi-middag.



Fördröjning på linjen? JAA!!

Morgonpasset i P3

- "Den värsta fördröjningen jag varit med om på 10 år".

Så uttryckte sig Martina Thun idag i Morgonpasset i P3 när jag var med live från Taiwan.
Haha..
Jag skrev ett mail till de i fredags och önskade en låt, och de ville ringa upp mig idag.
Lite nervös satt jag och väntade på att telefonen skulle ringa 9.40 svensk tid, och när det väl ringde så hörde jag såklart nästan ingenting. Det måste varit något fel på deras linje..
Jag försökte svara på deras frågor, men det var inte alltid jag hörde vad Martina, Hanna & Kodjo sa.
De vek sig av skratt.. men jag fick efteråt en tröst av Kodjo att det inte var mig de skrattade åt, utan den dåliga linjen. Tack för det =)
Om ni vill lyssna på mig (det lilla man kan höra!) så fick det här. Det är 6 delar, och eftersom jag var i slutet av sändingen så måste man spola fram till del 6, sen spola fram till ca 32 min.
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2095449&BroadcastDate=&IsBlock=

Ni som lyssnat på radion vet att jag sitter och pluggar till min kinesiska sluttenta som äger rum imorgon.
Efter detta har vi alltså Ingen mer kinesiska, lite sorgligt.
Har ändå lärt mig väldigt mycket på så kort tid, och idag fick vi till och med en liten present av våran lärare.

Goda nyheter för vårterminen i Jönköping är att jag och Lena äntligen, efter veckor av letande, nu har fått tag på en lägenhet =) Jag kan inte vara gladare!!
Lenas föräldrar åkte ner till Jönkan igår och tittade på lägenheten och skrev kontrakt.
Så tusen tack Lenas föräldrar!! Nu slipper vi sova i tält på Råslätts parkering, som var våran sista utväg.
Lägenheten är en 3:a på Torpa, på 78 kvm.
Nu slipper jag backen upp till Dalvik, som jag tidigare tvingats ta mig upp och nedför tidigare år.
Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till Jönköping, och det kommer bli ännu roligare att bli sambo med Lena. http://schizofrenalena.blogg.se/

I måndags åkte vi på studiebesök till stadens lyxhotell, Grand Hi Lai Hotel.

Vi blev guidade runt på en Cultural Tour, ända upp på 45:e våningen, och fick även ta oss en kik in i en delux suite.



Utsikt över hamnen, skolan ligger bakom bergen längst upp till höger.

Idag har det varit grymt varmt, upp emot 30 grader, och det är inte alltför kul att sitta inne å plugga.

Nu ska jag, Bindu, Robert & Fredrik strax ta oss in till stan för att äta på nattmarknaden.

Imorgon är det exakt 2 veckor kvar till julafton, men det känns för mig väldigt avlägset och jag tror fortfarande att det är tidig höst i Sverige, som när jag lämnade Arlanda den 2 september.

Kram kram



2:a advent

2:a advent idag.. och julen känns fortfarande väldigt avlägsen.
Jag försöker få lite genom julstämning genom att julpynta mitt rum och lyssna på julmusik.

I veckan har vi firat min tyska kompis Richards födelsedag.

Christina, Richard, Veronica & jag
Vi var ca 20 personer som åt god mat på ett steak house, sen fortsatte festen på en bar, därefter nattbowling.

Varit på middag med Bindus filippinska rumskompis som fyllde år, gymmat, pluggat, varit på 2 bio - Ninja Assesin & Twilight New Moon.

Skulle i torsdags unna mig en efterlängtad massage. En timmes kroppsmassage som förvandlades till en mardröm. En hemsk timme där jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta.
Massören var så hårdhänt och knäckte nästan varenda kota i kroppen på mig. Aaj vad ont det gjorde!!

Nu har vi varit och adventsfikat på en mysigt café vid havet, och ska strax ta moppen in till stan och äta sushi.

I veckan blir det en hel del kinaplugg, då vi har sluttenta på torsdag.

Hoppas ni har en mysig 2:a advent hemma i Sverige <3, med lite mer julstämning än här.

Kramar




RSS 2.0