Skåne gånger två

Spenderade eftermiddagen sittandes i skolbänken, där min skånska professor pratade på i tre timmar.
Hade tänkt ta en träningsfri dag, men icke! Fick plats på TRX'en, så det var bara att byta om och gå ner till gymmet. Passet var riktigt jobbigt, och nu har får jag väl ännu värre träningsvärk imorgon. Den skånske instruktören puschade på oss riktigt mycket och jag var helt slut när passet var slut.

Nu väntar en lugn välförtjänt kväll framför tv'n.

Hittade en gammal bild på några av mina tjejer. Saknar er :)


Nergrävd

Jag har igår och idag verkligen grävt ner mig i min marknadsföringsbok. Var så länge sedan jag entusiastiskt tog mig an någon form av kurslitteratur. Har nu läst nästan 200 sidor och det känns som om jag är på rätt spår.

Tog en liten paus från studierna igår eftermiddag och gick en mysig promenad i Slottsskogen, där jag träffade älgarna och en massa andra djur.





Visst är det fint? Ultimat för en promenad så här på höstkanten.

Tog mig ner till gymmet framåt kvällen, där jag svettades igenom ett bodycombat-pass, som är influerat av boxning med mycket sparkar och slag. Resultatet av detta märktes imorse då jag vaknade nästintill oförmögen att röra min kropp. Har åkt på någon enorm träningsvärk i benen! Får se om jag tar en vilodag idag, alternativt lite lätt träning framåt kvällen.

Nu ska jag göra mig iordning för att åka in till skolan efter lunch, där jag ska ha min näst sista marknadsföringslektion.

Hoppas ni har en bra torsdag :)

23 år en vacker höstdag

Igår fyllde jag 23 år, solen sken och det var en underbar höstdag. Började dagen med att äta en god frukost där jag dagen till ära hade lyxat till det med en extra dyr skinka på mackan. Vid speciellt tillfällen får man unna sig lite extra :) Fortsatte dagen i skolan, med grupparbete och föreläsning. Handels på bilden till höger.


När jag kom hem var det bara att byta om och dra ner till gymmet för ett svettigt TRX-pass.
Senare på kvällen kom Lena över och vi åt en god middag innehållandes rostbiff och sallad.
Sofia och Carin kom också över och vi avnjöt en god marsipantårta som jag gjort helt själv. Den var väldigt god och jag måste erkänna att jag är imponerad över mina bakkunskaper.





Tusen tack för de underbart fina presenterna tjejer :)

Tack så mycket för alla gratulationer :) De går rakt in i hjärtat!

Ha en bra dag allesammans! Själv ska jag gräva ner mig i min 800 sidor tjocka marknadsföringsbok.


Hösten på väg till kusten

Nu börjar löven ramla av träden, det blir kallare, mörkare och det märks att hösten är på väg hit till Göteborg. Det är ju inte så konstigt heller, med tanke på att det i nästa vecka går över till oktober.

Idag har jag varit hemma och skrivit på ett par grupparbeten, städat och handlat mat. Inte så mycket att hurra över i mitt annars så glamourösa liv :) Haha!
På kvällen gick jag ner till gymmet och körde kondition samt ett zumbapass. En otroligt energisk sambakille höll i passet och det var svårt att undvika ett leende.

Har försökt lägga upp bilder på datorn utan framgång, så det får bli vid ett senare tillfälle.

Imorgon fyller jag 23 år, och måste seriöst erkänna att jag för en stund sen själv tvivlade på hur många år jag fyller. 23 eller 24?! Haha.. hur är det med minnet egentligen?

Tusen tack för det fina kortet jag fick i posten idag mormor och morfar :)

Elin, starkt jobbat på Lidingöloppet. Du är så duktig!

Hoppas ni haft en bra måndag.

Westcoast baby!

Lördag kväll, och nu är det god tid för smink och outfit. Sen ska vi ut och dansa i Göteborgsnatten :)
Westcoast, here we come!!

Imorse mötte jag upp Lena och hennes kompisar för lite secondhandshopping.
Införskaffade ett fodral till mobilen (inget secondhand dock!).
Sedan drog jag ner till gymmet där jag körde ett långt tungt pass. Har hängt hos Markus hela eftermiddan där vi har kikat på fotboll och haft trevligt. Har lärt mig ett och annat om tippande och odds, som kan vara bra ifall jag i framtiden bestämmer mig för att engagera mig i detta.

Nu väntar jag in tjejerna som ska komma till mig om en stund, sen blir det förfest för hela slanten!

Hoppas ni har en bra lördag :)

Ännu en regnig lördag

Godmorgon,

Har precis ätit frukost och läst DN i sängen, vilket numera är min nya lördagstradition. Jag förstår fortfarande inte varför Dagens Nyheter dagligen dimper ner i brevlådan. Det är få förunnat att som student få denna tidning varje morgon, och det är bara att vara glad över denna present.

Igår kväll mötte jag och Lena upp hennes kompisar Lydia och Erika på tågstationen, och jag var tvungen att ta en bild på Harald Treutiger som satt på en scen och pratade.


Vi fortsatte hem till Lena där vi lagade en god middag bestående av färskpasta med skaldjurssås kokt i vitvin.



Vi hade en mysig kväll framför tvn och framåt midnatt tog jag spårvagnen hem.

Nu var dagens tanke att jag skulle hänga på Markus och några kompisar till honom på en rolig femkamp på Liseberg, men regnet vräker ner här i Göteborg så vi får se hur det blir.

Ha en bra dag!


Fredag

Klev upp med tuppen imorse för att bege mig på lektion. Tog färjan över där jag mötte upp Lena.

Efter 3 timmars föreläsning åkte vi hem till mig och gjorde en god fransk baguette-lunch.
Sedan gick vi ner på stan för lite fredagsshopping.
Köpte ett par tidiga födelsedagspresenter till mig själv, två skjortor och en klänning - det var kärlek vid första ögonkastet.


Bilden är inte den bästa men ni får se den på senare, då vi imorgon kväll ska slänga klackarna i taket.

Nu ska jag åka hem till Lena, där vi tillsammans med hennes två kompisar från Linköping som är på besök över helgen ska laga en god middag och ha en riktigt mysig tjejkväll :)

Trevlig helg!

Min nya favorit

Jag har hittat en ny favorit, något som gör mig så glad, pigg och full av adrenalin.
Det är TRX, träningsformen där man svettas så det rinner rejält. Två pass i veckan blir det :)


I dagarna har jag förutom träning ägnat mig åt lite plugg och hängt med Johan och Marie.

Idag var jag på ett mycket efterlängtad sjukhusbesök. Skulle efter min röntgen i somras få vänta i flera månader på en tid hos ortopeden, men jag hade skaplig tur och fick en återbudstid.
Läkaren trodde att operation kunde vara ett alternativ (hör och häpna!), och både min fot och jag dansade av glädje. Eller ja, en operation kanske inte är så roligt, men smärtan jag har i min fot får jag om inte annat behålla i resten av mitt liv.. så då kan det vara värt med en operation. Nu väntar jag bara på att mina röntgenbilder ska analyseras, sen hoppas jag på ett brev hem där jag erbjuds en operation inom en snar framtid :)

Imorgon är det fredag igen, och trots att jag snart bara bott i Göteborg i en månad känns det som jag bott här mycket längre. Jag trivs något enormt och hoppas blir kvar i denna stad på obestämd tid.
Skolan slutar i juni, och efter det är det dags för mig att bege mig ut  i verkligheten, på arbetsmarknaden.

Imorgon avslutar jag skolveckan med IT tillsammans med Fransson. Vad som sker i helgen är ännu oklart!

Natti natti!


Mon day, min dag

Efter tvättande i några timmar mötte jag upp Johan på stan för en trevlig fika, där det största samtalsämnet kretsade kring politik så här dagen efter valresultatet. Sedan gick vi ner mot hamnen och besökte båtmuseet Maritiman. I regnet gick vi upp och ner och ut och in från olika båtar och en ubåt. Vi klättrade i trånga trappor i ubåten och detta är inget besök att rekommendera för den som har klaustrofobi. Fascinerande hur människor kan leva ute till havs i veckor under vatten, utan vare sig frisk luft eller ett öppet landskap.





Framåt kvällen entrade pappa Göteborg, och jag visade mig lägenhet innan vi åkte in mot stan. Vi åt en god middag på en itaeliensk restaurang längs Avenyn och hade en mycket trevlig kväll. Jättekul att du kom förbi en sväng pappa :)


Det bästa av allt vär nästan att jag fick en matlåda med min favoriträtt, rotmos och fläsklägg, och jag längtar redan till lunchen imorgon!

Nu är det strax dags för mig att sova, så jag orkar upp till skolan imorgon. Natti natti!

Julias gång

Idag är det måndag, men inte vilket måndag som helst. Inatt avgjordes Sveriges framtid för de kommande 4 åren. Jag fick som jag ville med en fortsatt Alliansregering, dock utan majoritet i riksdagen.
Sverigedemokraterna lyckades ta sig in och få mandat, och framtiden kan bara visa vad som kommer hända.
Helt klart har svensk demokrati gått in i ett historiskt nytt skede, där ett högerextremistiskt parti tagit sig in och fått ca 5% av svenska folkets förtroende. Det känns inte bra, men folket har sagt sitt.. så det är bara att vänta och se hur detta kommer arta sig.

Just nu håller jag på och tvättar för fullt, och här kommer ett första kort från min nya mobiltelefon.
Är väldigt nöjd med inköpet och kvalitén på kameran är väldigt bra :)


På väg till tvättstugan möts jag av denna trevliga gång, nämligen "Julias gång".

Idag har jag skickat in ett grupparbete för min kurs i Sport och Marknadsföring, och har strax skrivit klart ett arbete till mit IT-kurs som ska lämnas in imorgon.

Ikväll kommer pappa på besök ner till Götet, då han ska hit och jobba. Ska bli jättekul att träffas och få visa honom hur jag bor :)

Har bläddrat igenom gamla fotoalbum och hittade bla. dessa fina bilder på mig och mina kära syskon.



Hoppas ni har en bra måndag!


Val 2010

Idag är tiden äntligen inne. Idag ska det avgöras. Sveriges framtid för de kommande fyra åren.
Jag följer SVT och TV4's valprogram framför tv'n med spänning och intresse.
Nu hoppas jag på en seger för Alliansen, så Sverige kan fortsätta åt rätt håll - framåt!

Jan Björklund, Maud Olofsson, Göran Hägglund, Fredrik Reinfeldt (foto: Johan Jeppson)

Igår lördag var jag och gjorde ett besök på den stora loppmarknaden Kommersen, som ligger ett stenkast från min lägenhet. Gjorde ett riktigt fynd då jag hittade en fin väska för en femma.
Resten av dagen var tänkt att sitta instängd i lägenheten, plugga och dricka honungsvatten för att mildra min förkylning.
Men planer kan ändras, och jag fick en impuls att köpa en ny mobiltelefon då min laddare till min gamla Samsung helt plötsligt utan förvarning kapitulerade. Så jag tog spårvagnen in till Nordstan och gick in till Phone House. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av mobiltelefoni och alla tekniska finesser men har nu köpt en modern telefon med alla möjliga funktioner. Detta är en helt ny värld för mig, men jag måste erkänna att jag är fascinerad och har redan lärt mig använda telefonen någorlunda bra. Det blev en svart Sony Ericsson Vivaz, och jag är än så länge mer än nöjd med mitt val. Kameran har 8.1 megapixel och kommer att bli väl använd.


Igår kväll gjorde jag Lena och Mange lite sällskap. Vi lagade en god tacosgratäng med blåbärspaj till efterrätt. Resten av kvällen satt vi och skrattade framför Parlamentets valspecial.

Idag ska jag fortsätta med mitt plugg som inte riktigt blev av igår, och sedan invänta valresultatet med spänning, ett resultat som visar vilka som ska styra Sverige de kommande 4 åren!


Veckan som gått

Äntligen är det helg igen :) Veckorna bara rinner iväg, och snart har jag bott här i Göteborg i en månad.

I tisdags kväll gick jag på TRX, som var en jätterolig och väldigt svettig träningsform. Man jobbar enbart med sin egen kroppsvikt och gör olika övningar med hjälp av redskapen som hänger i taket, såsom rodd, knäböj, armhävningar i luften och hopp. På kvällen var jag ut och åt en trevlig middag med Johan och Marie, och sen åkte vi hem till deras lägenhet och kollade på Bröllopsfotografen. I onsdags var det plugg för fulla muggar, med en mysig sushilunch i stan med Lena, Sofia och Carin. Igår hade jag grupparbete i skolan och lektion, och tog mig an ännu ett TRX-pass. Idag har jag haft lektion, varit och röstat samt fixat lite med ett grupparbete.
Jag känner mig förkyld och lite hängig, så vi får se vad det blir av denna helg.

Hoppas ni får en bra helg och slipper förkylningar :)


Helgen

Hej kära vänner,

Nu är det ny vecka och hösten börjar kika inpå knuten.
I fredags var jag hemma hos Linus å kikade på tv vilket var trevligt!
I lördags cyklade jag ut till Backaplan och påökade min skosamling med 3 par skor. Nu är jag redo för höst, men det är däremot inte min knöl på foten.. som idag i skolan fick utstå en enorm smärta. Hoppas jag får tid hos ortopeden snart så jag kan få en operation.
Lördag eftermiddag bestod av ett pass på gymmet, och sedan var det dags för kräftskiva hos Linnea.
En mycket trevlig kväll där vi frossade i goda svenska havskräftor (premiär för mig!!), färska räkor och annat gott.



                    Bilder från schizofrenalena.blogg.se

Vi fortsatte sedan ut i Göteborgs vimmel och natten blev lång..

I söndags gjorde jag inte alltför mycket. Cyklade in en sväng till Nordstan där jag köpte en fjärrkontroll till min tv, men som jag utav okänd anledning inte lyckats koppla till tv'n. Jag tror det behövs en teknisk kille :) Hjälp mottages mer än gärna! Tog sedan min cykel hem till Lena, där vi såg en väldigt bra men tragiskt film, Remember Me.

Igår var jag hemma och pluggade, samt tränade på kvällningen. Hade instruktion på gymmet, där jag fick lära mig lite nya maskiner, och så skakade jag loss på Zumba. En jätterolig träning som jag skarpt rekommenderar!

Nu har jag varit i skolan hela eftermiddagen.. och ska om en stund gå ner och prova en ny träningsform, TRX.



Man tränar i grupp och använder sig av dessa stänger. Återkommer med ett utlåtande senare.

Hoppas ni haft en bra dag :)





Ett regnigt Göteborg

Hela veckan har det varit solsken och härligt väder. Men idag när jag drog upp gardinerna så lyste solen med sin frånvaro, och det var varit mulet och regnigt hela dagen.

Jag och Lena hade en lektion fram tills lunch, och vi började såklart med att ta en morgonkaffe. 

                            Lena inne på skolan

Sen tog vi färjan hem till mig för att laga en god lunch.

                              Lena på färjan

Efter lunch tog vi oss in till stan för lite shopping, där jag hittade en jättefin blå klänning som jag tänkte ha på mig på kräftskivan imorgon. Vi mötte upp Sofia för en fika på avenyn och jag köpte den dyraste te jag någonsin varit med om. En kopp te för 40kr (??!!), vilket jag för samma pris kunnat köpa 2 tepaket på ICA. Som student har man inte riktigt råd att köpa 40kronors-te, vilket jag kommer lägga på minnet till framtida fikastunder.

Nu har jag precis anmält mig till examen i Jönköping, då vi i november ska sätta på oss fyrkantiga hattar med matchande dräkt och få diplom för slutförd utbildning.

Till middag ikväll blir det till att laga hemmagjord potatismos med köttfärsbiffar, och sen bär det av till Linus för att kolla på Idol.

Trevlig helg :)


Dagarna går...

Idag har jag bott här i lägenheten i exakt en vecka, och jag trivs mer och mer för varje dag som går.

Igår kväll gick jag på ett pass som var så jobbigt som namnet låter, body attack, en riktig attack för kroppen. Det var ett svettigt pass som gick i en blandad anda av aerobics, intensivgympa och core.

Idag ägnade jag morgonen åt tvättning, och tog sen en promenad i mysiga Slottsskogen där jag hälsade på djuren. Tog tag i lite plugg och mötte sedan upp Lena och Sofia för en trevlig fika på stan.



Tog mig senare till gymmet där jag gick på ett bodycombat-pass, vilket var mycket roligt.
En timmes boxande och hoppandes och jag väntar mig en del träningsvärk i axlarna imorgon.

Natti natti!


Träningsläger

Hej,

I lördags eftermiddag kom mina kära mamma på besök med släpvagn och all min packning :)
Äntligen har jag fått lite ordning i lägenheten med möbler och diverse prylar. Vi packade in allt i lägenheten och gick sedan ut och åt en god middag på stan vartefter vi somnade gott.
Igår åkte vi ut till IKEA och handlade. Blev en snabb visit för mamma, dock mycket uppskattad :)
Tusen tack för hjälpen, du är underbar :)

Hoppas ni har haft en lika bra start på veckan som jag.
Började dagen med att läsa Dagens Nyheter i sängen, som jag utav någon konstig anledning får i brevlådan varje morgon, men jag ska inte klaga. Det är gratis och underhållande läsning :)

Tog mig sedan ner till gymmet där jag införskaffade ett årskort. Nu har jag äntligen kommit igång med träningen igen och det är ännu mer motiverande att det bara tar 2 minuter att promenera dit.
Nu blir det banne mig träning för hela slanten!
Blev ett långt gympass imorse och ett zumbapass på kvällen. Det var premiär för denna nya träningsform idag och jag var helt förbluffad för hur svettig jag kunde bli på 30 min. Det var riktigt kul och är en blandning av salsa och konga, och jag kan lova att det blir mer zumba i fortsättningen.

På dagen tog jag en cykeltur över till Backaplan där jag köpte nya träningsskor och kläder, samt en blomma till mitt fönster och lite annat till lägenheten.

Fick besök av Markus nu på kvällen, och han hjälpte mig att ställa in alla mina tv-kanaler :) Var och kikade på hans lägenhet under dagen, och vi bor ca 200m ifrån varann. Trevligt med en granne så nära :)

Nu är jag klistrad framför tv'n och ska hugga in i en skål popcorn. God kväll!

Helg

Hej,

Igår morse tog jag och Lena bussen ut till Lindholmen där vi har våran kurs i Change managements in software development organisations. Vi hade visst missat att ordet "software" innefattades i kursen, och skulle nu ta oss till trakter där vi inte satt våra fötter tidigare, närmare bestämt till IT-universitetet.

Med gratis kaffe, cappuccino och fåtöljer i klassrummet kunde det bli bra.. om det inte vore så att de flesta på kursen går dataingenjörsprogram på Chalmers och är ett obekant främmande folk för oss ståtliga ekonomer. Nåja, vi satte oss ner i klassrummet och väntade på det som skulle komma. Med klass- och grupprum med roliga namn som Ctrl, Alt, Delete Tetris, SuperMario och Bubble Booble hade vi iallafall humöret på topp.

Vi hängde med någorlunda bra på lektionen, även om det var en del obekanta dataingenjörstermer. Ingenjörsskämten avlöste varann, och jag och Lena tittade på varann.. utan att fatta humorn i det hela. Med en viss skepsis haffade vi läraren på rasten och berättade för honom att vi är ekonomer och att detta med data och mjukvaror är något vi inte tidigare bemästrat. Han sa att det inte skulle vara några problem att klara kursen, och att han skulle tillämpa termer som även intresserar oss. Vi kunde pusta ut och ta helg!

Min marknadsföringskurs på Handels i torsdags kändes däremot mycket bättre, med en bra professor som undervisat på Harward.

Fortsatte fredagen på stan med en god lunch och en del shopping. Utökade min garderob med lite kläder, och vid 4-tiden mötte vi upp Sofia för en after work, där även två kompisar till henne slöt upp. En mycket trevlig dag blev det :)

På kvällningen tog jag spårvagnen till några Borlängekompisar, närmare bestämt till Johan och Linus. Vi kollade på fotboll och hade en trevlig kväll! Somnade gott i min omöblerade lägenhet efter en lång dag.

Idag är det lördag och jag har gått en långpromenad i Slottsskogen nu på förmiddagen, där jag tittat på alla möjliga djur såsom sälar, älgar och getter. Kommer bli en hel del promenader där eftersom jag bor alldeles i närheten.

Nu väntar jag in min kära mamma som kommer med all min packning, halleluja!

Jag kan äntligen avsluta mitt primitiva liv och återgå till en normal vardag med möbler, köksgrejer och mina kära efterlängtade kläder.

Det blir till att springa upp och ner med flyttlådor de kommande timmarna så nu ska jag ladda upp mentalt!

Ha en trevlig helg!

Här kommer några bilder från mina dagar i skärgården:


Julia i GBG

Hej,

Sorry för VÄLDIGT dålig uppdatering den senaste tiden. Jag har helt enkelt inte haft tid och lust att blogga.
Men nu när det bli ändring på detta, då jag flyttat ner till storstadsmetropolen Göteborg.
Flyttade in i min 1:a igår, och väntar nu tålmodigt på flyttlasset som kommer från Borlänge på lördag.
Än så länge får jag leva provisoriskt och göra det bästa av situationen. Tog tåget ner hit i lördags, men jag höll inte på att komma iväg då det var lokfel och mamma fick i en hast skjutsa mig till Sala för att jag skulle hinna med nästa tåg. SJ går inte att lita på i alla lägen. Tur att man har underbara föräldrar som ställer upp och hjälper till när det behövs :)
Helgen spenderades tillsammans med Markus i deras hus ute i skärgården, på Hönö. Har bara haft semester, setat vid klipporna och läst min bok och myst. Varit inne i stan några gånger, shoppat, och träffat tjejerna.
Var på mitt livs första opera i söndags, jag och Markus var i stort sett de enda människorna av den yngre generationen. Alltså, det var mest pensionärer. Vi klarade oss igenom en 3 timmars lång opera på italienska, som stundtals var så rolig så man skrattade. Jag kan faktiskt tänka mig att gå på opera igen, det var rätt kul!

Slutade jobba för 2 veckor sedan, och då bar det iväg på charter till Rhodos med Ida, Frida och Karin. En underbar vecka med lata dagar i solen och god mat och drinkar.



Sommaren 2010 går att sammanfatta med 10+.
Trots mycket jobb hann jag med Peace&Love, roliga fester, lite sol och bad samt träning.
Underbart att komma hem och umgås med tjejerna och familjen :)

Nu väntar nya äventyr och en ny höst.
Har min första lektion idag om en timme, så det blir att traska bort till Handels och sätta sig ner på föreläsning.
Hoppas det blir bra!

Ha det så bra så hörs vi snart igen :)

RSS 2.0