Överfallen?

Dagarna går sakta men säkert framåt. Jag spenderar de med att träna, hänga med tjejerna och har *kors i taket* blivit fast vid How I Met Your Mother.Se hela bilden








Jag har som sagt inte så mycket vettigt för mig..
Blir lite skolarbete iallafall.

Nu har jag precis bokat en resa upp till "Norrland", och jag kommer hem till Borlänge på onsdag och stannar en vecka. Ska bli skönt att ladda batterierna (vilket jag inte alls gör nu!), träffa familjen och åka skidor.

Igår joinade jag Norell och ett par av hennes klasskompisar för att tillaga en 3-rätters middag uppe i Dalvik.
På bussen ner till krogen så skulle jag ta ut mitt läppglans ur väskan och i samma fack hade jag mitt överfallslarm.
Gissa om jag inte lyckas dra ur sprinten till larmet och det börjar tjuta i hela bussen! PINSAMT!
Inte nog med detta, så kunde vi inte hitta sprinten, men efter en stund hittade vi den och kunde stoppa tillbaka den och få tyst på larmet.


Kvällen blev väldigt trevlig och vi dansade glatt på dansgolvet!

Om en stund ska jag gå in mot stan för att köpa mitt efterlängtade Hemmakvällgodis =)
De måste har Sveriges största utbud av godis här!
Sen blir det till att traska hem till Elin för söndagsmys.

Välkommen till Björn Fransson!!

Nu är jag tillbaka i Sverige, i verkligheten - och tillbaka i Jönköping.
Jag och Lena har blivit sambos och satt upp denna fina lapp på våran dörr:

Detta kan dock misstolkas, och brevbäraren har t.om. börjat tvivla på vem som egentligen bor här då han idag gjorde ett stort frågetecken på kuvertet som kom i posten.
Björn Fransson är dagligen med oss i våra samtal, och vi kommer nog tillslut tröttna på detta skämt.. men än så länge har vi roligt åt detta!

Vi har idag bott i vårt nya hem i en vecka, och trivs alldeles utomordentligt bra. När vi kom i förra veckan var lägenheten inte alltför ren, och efter en rejäl städinsats av Björn Fransson så har vi nu fått väldigt hemtrevligt.
Dock glömde han vi hyr av att meddela oss om att han har katt, så det kryllar av katthår och vi går båda två runt och nyser.
Jag har nu efter X antal nätter börjat vänja mig vid min vattensäng, men jag måste erkänna att det ibland känns lite obehagligt då jag kan vakna mitt i nätterna med känslan av att jag är ute på öppet hav och guppar.

Vi hade introduktion till C-uppsatsen i onsdags, och ja.. efter detta har vi i stort sett haft semester. Life is good =) Eftersom jag mest haft semester det senaste halvåret så är detta inget nytt för mig.. men nu känner jag att jag vill börja vara lite aktiv.
Har köpt träningskort på Friskis, och jag försöker nu dagligen att nyttja detta kort.

Innan jag tog mig ner till Småland hann jag med ett par dagar hemma i Borlänge med familjen. Underbart!
Där blev det goda middagar, skidåkning, utgång och hästridning. Jag lyckades flyga av Sune och for rakt pladask ner i snön, tur att det var mjukt underlag så jag klarade fallet iallafall. Jag och hästar är ingen bra kombination!

Nu håller Björn Fransson på att tvätta för fullt och vi hittade denna roliga lapp i källaren:

Ja, det verkar som om någon i huset är irriterad.. men denne person kan dock inte stava.
Björn Fransson funderar starkt på att skriva en ny lapp där vi ska fråga om personen i fråga har godkänt i svenska A.

Hej så länge!

Hejdå Taiwan

Nu är jag packad och klar för hemresa.
Det är med blandade känslor jag lämnar detta fantastiska land och alla nyfunna vänner =)
Jag har haft the best time of my life!

Blir jättekort inlägg, måste säga några tårfyllda farväl!

Vi ses imorgon Sverige =)

Sista helgen i Taiwan

Söndag kväll, och sista helgen i Taiwan går mot sitt slut.
Det är svårt att ta in det.. jag ska verkligen åka hem snart, det känns väldigt konstigt!
Jag har under hösten fått som ett andra hem här i Kaohsiung, med fantastiskt underbara vänner!!
Att allt helt plötsligt ska få ett avslut känns ofattbart. Men sånt är livet.. det är bara att gå vidare med vetskapen om att jag haft en otrolig höst som kommer finnas kvar i mitt minne resten av livet :)
Känns som igår när jag kom till ett 40-gradigt Kaohsiung den 3:e september, men trots allt så har 4 och en halv månad gått och dessa månader är fulla med upplevelser, resor och bekantskaper! Som nu såhär i efterhand till viss del är svåra att fånga upp.

Igår var vi ute på en sista tjejkväll. Jag, Bindu, Christina och Veronica. Vi åt middag på samma restaurang där vi i höstas åt våran första middag tillsammans. Efter detta åt vi efterrätt på Coldstones, för att sen ta oss vidare till Shamrock där gråt blandades med skratt, glädjetårar och tequila.


Imorse gick vi upp tidigt för att säga hejdå till Christina, som nu har lämnat oss.
Fortsatte sedan dagen med att slutföra ett par av mina skolprojekt. Tog sedan mopeden på en åktur, för att handla på Carrefour.
Det har varit en ovanligt varm dag idag (lätt över 25 grader!!), och jag bestämde mig efter lunch för att gå ner till stranden och njuta av solen i bikini en sista gång. Kan tänka mig att det dröjer länge tills jag får njuta av den varma solen igen.




Nu på kvällningen har vi haft våran sista söndag-Pizzanight, och vi blev uppemot 20 personer som åt och hade mysigt i killarnas korridor.


4 dagar kvar.. med blandade känslor!


Lets go out with a boom

Så är den sista storslagna festen i Taiwan avklarad.

Blev en hejdundrande kväll där vi började med en god middag

För att senare åka vidare till Shamrock Bar och sista anhalt blev LAMP.
Kom hem efter fem imorse.. så det blev en riktigt lång natt. Men så kul vi hade =)

Under kvällen insåg jag att jag faktiskt inte vill lämna allt detta. Det är ett alldeles underbart gäng med kompisar och vi har så himla kul tillsammans =)
Men det är bara att inse att allt roligt har ett slut, och nu ska jag hem till Sverige, vilket också kommer bli helt underbart roligt!

Nu ska vi ut och äta en sista middag tillsammans. Jag, Bindu, Veronica och Christina.
Christina lämnar oss imorgon och nu börjar det kännas att det inte är många dagar kvar.

Snart.. snart.. snart...

Nu räknar jag ner dagarna till hemresa.. men det är fortfarande mycket som ska hinnas med innan jag sätter mig på planet hem om 6 dagar.

Sitter just nu nergrävd med två hemtentor och ett grupparbete..

Äntligen kan det vara tid för att äta denna chokladkaka som jag sparat till ett speciellt tillfälle som detta.

Tusen tack Helena och Perra :)

Igår skrev jag tenta i marknadsföring, som jag hoppas gick bra. Sen på kvällen tog jag och Bindu moppen i den galna rusningstrafiken, bort till nattmarknaden där vi åt middag och ägnade oss åt en del shopping. Alltid lika trevligt :)

Elin, lyssnar på din älskade och uppskattade Spotify spellista "Inför Taiwan by Elin Oo". Den är underbar!

Håller på att packa ihop lite här på mitt rum, eftersom det kommer bli rätt stressigt de kommande dagarna med allt som ska göras.
Maria och Anna, som jag precis läste i ett fina kort ni gav mig innan jag åkte.. så kan jag lova att jag kommer tillbaka "in one piece". Och jag saknar er seriöst!!

Nu ska jag gå ner och äta lite lunch.. jag måste ju passa på att njuta av mina dagliga rismåltider de sista dagarna :) För ris är det sista jag kommer äta de kommande månaderna..
Och mamma, jag ska klura på en matlista, mailar över den till dig i dagarna!

Ikväll, en sista storslagen fest med alla som är kvar!!

Trevlig helg!

Kramar


Galet, jag är hemma i Sverige snart

Jag har nog inte riktigt fattat det än.. om 8 dagar sätter jag mig på flyget hem till kalla Sverige.
Jag tror inte jag är beredd på kylan ni har där hemma, över -20 grader.. det är helt ofattbart för mig här borta i värmen. Vi har nu lite över 20 grader varmt.. och det tycker jag är kallt. Hur kommer det inte kännas att landa på Arlanda med vetskapen om en krängande kyla som kommer möta mig utanför dörrarna?!
Jag funderar starkt på att strejka och flyga hem i strandklänning, flip-flops och solbrillor.. för det är så jag går runt här om dagarna. Kan inte tänka mig att jag ska omvandla min livsstil till vintern.
Det är inte så att jag inte gillar vintern, jag älskar vintern och all snö, men jag tror bara att det kommer bli en sån enorm skillnad.. jag har ju liksom inte chansen att stegvis vänja mig vid kylan.
Fick lite bilder från mamma, och det är väl bara att ställa in psyket på att jag kommer mötas av detta om drygt en vecka:

En sak är iallafall säker, så fort jag kommer hem ska jag ta på mig skidorna och ta en premiärtur på elljusspåret!

Den kommande veckan ska jag avsluta allt som har med skola att göra.. och det med en tenta imorrn. Jag förstår dock inte logiken i detta land. Jag möts dagligen av kulturkrockar av alla dess slag och en logik som är så ologisk att det inte går att förstå någonstans..
T.ex. fick vi nyss reda på att vi får ta med oss anteckningar till tentan imorgon, vilket gör att jag nu som tidigare planerat inte behöver plugga som en tok. Jag har helt enkelt skrivit ner allt viktigt på ett papper.. och med detta hoppas jag det kommer gå vägen.

Det börjar bli tomt här, det känns att det snart är slutet på ett kapitel, eller som du skrev Frida.. början på ett nytt kapitel i en lång bok.. det låter bättre =)
Kompisar lämnar Kaohsiung, avsked var och varannan dag, och jag har börjat packa ner alla mina inköp i min resväska. Jag tror inte jag har insett hur mycket jag har shoppat förens jag packade ner allt i min stora resväska, som direkt blev full!! Men har fortfarande lite grejer kvar på min långa inköpslista..

Ni som känner mig väl vet ju att jag älskar klänningar, och innan jag lämnade Sverige i höstas räknade jag mina fynd.. och slutsiffran hamnade på +50! Haha.. galet! Har dock blivit några fler inköp av klänningar under hösten.

Nog talat om mig och mina klänningar, hoppas ni inte fryser ihjäl där hemma i kylan!
Nu ska jag ta mig ut på en promenad längs stranden, för att njuta av de otroliga vyerna kring skolområdet!

Vi ses snart =)

Kramar från 朱莉亚





Underbara Boracay

God fortsättning kära familj och vänner!!

Mitt jul-och nyårsfirande har trots frånvaro från er varit alldeles underbart!
Julafton firades med picknick på stranden i kära vänners sällskap, sen middag på en restaurang på kvällen, därefter fest. Tyvärr råkade en kompis radera alla mina julbilder från min kamera, men det är tur att flera tar bilder =)


På juldagen drog vi äntligen till Boracay och Filippinerna, och det blev en riktigt lång resa.
Väntade 14 timmar på Manila flygplats innan vi kunde hoppa på nästa flyg söderut.
Manila är ju en av världens farligaste städer och därför valde vi att stanna på flygplatsen istället för att gå på sightseeing.
Fick dock syn på vakter med sjukt stora laddade vapen utanför en bensinmack då vi var tvungna att halv 5 på morgonen i ett mörkt Manila ta oss över motorvägen till fots, vi ville ha McDonald's. Det var sjukt läskigt.. bilarna åkte i hög hastighet, och där stod vi, jag och Bindu, 2 vilsna turister med all packning, mitt mellan filerna och försökte hitta en lucka i trafiken för att ta oss över.

Framme i Boracay, framme i Paradiset =)


Tillslut blev vi ca 20 personer som tog oss hit, 20 vänner från Kaohsiung.
Vi hade en underbar semester med lata dagar på stranden med sol och bad. Dagliga helkroppsmassager, bananbåtlek, snorklingsutflykt, goda middagar och drinkar på stranden på kvällarna med ett roligt nattliv.
Jag gjorde t.om. en tatuering ;)






Det var en fantastiskt vecka och jag njöt verkligen av semestern från "semestern i Kaohsiung".
Fler bilder finns på Facebook!
Känns overkligt att jag snart är hemma i kalla Sverige. 11 dagar kvar till hemresa idag!

Flög själv hem i fredags eftersom jag varit tvungen att förebereda en presentation nu i helgen, och självklart var jag nu i Manila tvungen att ta mig över motorvägen igen!! Själv!!
Detta pga. att ingen av bankomaterna på flygplatsen ville acceptera mitt bankomatkort och det fanns en fungerande bankomat på andra sidan. Hade nämligen inga kontanter, vilket jag behövde för att betala en terminalavgift. Frågade en vakt om man kunde korsa vägen, och det sa han att man ABSOLUT inte fick göra (på vägen dit sa vakterna att enda möjligheten var att korsa vägen, logiskt eller vad?!).
Jag var livrädd, och tog mig ensam ut i mörkret, sprang över den trafikerade vägen när jag hittade en lucka bland bilarna. Jag klarade mig över och tillbaka, och kunde checka in och sätta mig på flyget hem. Puuh!

Nu ska vi åka ut på en ö och äta skaldjursmiddag.

Vi ses snart Sverige =)

Kramar



RSS 2.0