Operationsbordet - snart kommer jag

Blev imorse väckt av min läkare som ringde med ett glädjande men någorlunda läskigt besked.
Jag är nu klar för operation efter att han tittat på mina röntgenbilder och bedömt situationen.
Min högra överfot ska opereras pga. att jag har en så kallad "förslitning i leden".

Kommer få en kallelse för en operation som kommer ske om ca 2 månader.. så jag har gott om tid att förbereda mig både fysiskt och psykiskt. Det är visserligen inte världens största ingrepp, men jag har aldrig opererats förut och detta är för mig en rätt stor sak.
Jag är tveksam om jag vågar mig låta opereras i vaket tillstånd med lokal bedövning, då jag isåfall ska behövas vara vid medvetande och se hur de knackar bort min knöl. Vid telefonsamtalet imorse bad jag att eventuellt få en narkos, vilket självfallet var möjligt. Så det blir att åka in till sjukhuset för att ta lite blodprover innan de kan söva ner mig.

Det finns såklart risker (?!) med en sån här operation, vilket är att förslitningen i leden kan ha en tendens att komma tillbaka, vilket är en motreaktion till att knölen tas bort. Om så nu blir fallet, kommer jag behöva STELOPERERA foten vid ett senare tillfälle. Det låter värre än det är, då jag av läkaren fick uppgifter om att denna led redan är så pass stel att den inte kommer att påverka min rörelse i foten. Dock kommer en steloperation ha en läkningsprocess på ca 3-4 månader, så jag hoppas innerligt att jag ska slippa detta ingrepp.



Jag är nu väldigt nervös, då en stel fot skulle förstöra mitt aktiva liv. Nu ber jag på mina bara knän att operationen kommer löpa riskfritt och att jag kommer ha en fungerande fot i framtiden.
Efter operationen kommer jag dock ha en svullen fot i ett par månader, men så som min fot ser ut i dagsläget med en stor knöl + ett silikoninlägg så kommer det med en svullen fot utan knölen bli plus minus noll.
Kommer troligtvis direkt efter operation iallafall kunna belasta min fot, och jag hoppas att jag inte kommer bli borta från träning alltför många veckor. Frågade extra noga eftersom vintertider snart nalkas, då jag måste ha skor som kräver att jag får plats med foten i för att jag inte ska frysa sönder.

Nu väntar jag bara på att en kallelse ska dimpa ner i postlådan.

Nog om foten, måste fokusera på skolarbete och har hela morgonen suttit med tentafrågor och ska nu fortsätta att plugga.

Ha en bra torsdag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0